
Sisterhood
Przedmiotem badań Kateriny Kouzmitchevy są relacje bliskich sobie osób, dzielących osobiste historie, czasem też dosłownie łóżko i ubrania, a w przypadku projektu fotograficznego zatytułowanego Sisterhood są to relacje siostrzane. Jako mama dwóch córek Artystka zastanawia się nad tym co wpływa na temperaturę więzi pomiędzy rodzeństwem. Zauważa, że oddziaływuje na siebie nie tylko samo rodzeństwo, ale także czynniki zewnętrzne takie jak: kolejność urodzenia, liczba dzieci w rodzinie, wiek, wydarzenia, okoliczności, czy też inni ludzie. Okazuje się, że solidarność rodzeństwa nie jest tak powszechnym zjawiskiem jakby się to mogło wydawać. Może na to wpływać posiadanie tej samej płci, a przez to łatwość porównywania, co najczęściej prowadzi do zwiększonej konkurencji i świadomego tworzenia własnej tożsamości będącej przeciwieństwem rodzeństwa. W jaki sposób wpływać na siostrzane rodzeństwo, żeby stało się dla siebie wsparciem na resztę życia?
Na wysublimowanych fotografiach Kateriny Kouzmitchevy możemy przyglądać się siostrzanym relacjom poprzez obserwację gestów zatrzymanych w kadrze, pozycji ciała, mniej lub bardziej zainscenizowanych, nieprzypadkowych ubiorów bohaterek.
W rezultacie serię Sisterhood stanowią zróżnicowane, barwne i niezwykle intymne, parateatralne zdarzenia. Fotografie z cyklu Sisterhood zostały nagrodzone I i II miejscem na Tokyo International Photo Awards (TIFA 2020), srebrną odznaką na Budapest International Foto Awards (BIFA 2020), wyróżnione w konkursie fotograficznym Portret Prawdziwy IX (2021) i opublikowane w magazynie Republika w 2021 r.
Katerina Kouzmitcheva – białoruska fotografka, obecnie mieszkająca we Wrocławiu, pracująca na styku fotografii dokumentalnej i artystycznej. Uzyskała tytuł licencjata z zakresu prawa gospodarczego na Białoruskim Państwowym Uniwesytecie Ekonomicznym w Mińsku w 2003 r. Absolwentka Petersburskiej Akademii Fotoreportażu – Fotografika (2019 r.), stypendystka Gaude Polonia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP (realizacja cyklu fotografii inscenizowanych dotyczącego problematyki tożsamości osób zamieszkujących tereny, które zmieniły przynależność państwową po 1945 r. pt. Locals, 2021 r.). W 2021 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem uzyskując tytuł magistra Sztuk Pięknych w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu za cykl fotografii inscenizowanych pt. Luna.
Posiada na swoim koncie wystawy zbiorowe i indywidualne. Jej prace zostały opublikowane m.in.: w Bird in Flight, Monovisions, Dodho, Privatephotoreview, Regnum UA.
dr Ewa Martyniszyn – kuratorka wystawy